Peuters willen van nature spelen en ontdekken. Ze leren in samenspel met leeftijdgenoten de wereld om hen heen (ver)kennen. Bij Kinderopvang Dikkie & Dik hebben kinderen alle ruimte om te ontdekken, te spelen in de bouw- of huishoek. Ook kunnen ze creatief bezig zijn, samen liedjes zingen in de kring, buiten ravotten of lekker ontspannen met een boekje op de bank.
De peutergroep heeft een vaste dagindeling waarin structuur en afwisseling centraal staan. De dag begint met ontvangst en binnenkomst, een moment van vrij spel en- of tafelactiviteiten. Vervolgens starten we allemaal samen in de kring, waarna de kinderen meedoen aan een activiteit of lekker vrij spelen. Buiten spelen heeft een belangrijke plek; klimmen, klauteren, spelen in de zandbak of gewoon lekker rennen zorgt voor veel plezier en beweging.
Uw kind komt op de peutergroep in aanraking met leeftijdsgenoten, ander speelgoed en andere activiteiten dan thuis. Dit is goed voor de ontwikkeling. Kinderen die tijd doorbrengen op de het kinderdagverblijf, ontwikkelen zich namelijk sneller qua taal en sociale vaardigheden. Ook went uw kind er alvast aan om in een groep en volgens een bepaald ritme te functioneren. Dit maakt de peutergroep een mooie opstap naar de basisschool. En bovendien beleeft uw kind er veel plezier aan. Ook niet onbelangrijk!
Kindvolgsysteem KIJK
Kinderopvang Dikkie & Dik volgt de ontwikkeling van kinderen nauwgezet, zodat pedagogisch professionals hun aanpak kunnen afstemmen op wat elk kind nodig heeft. In de baby-, dreumes- en peutergroepen wordt hiervoor het kindvolgsysteem KIJK! gebruikt, dat verschillende ontwikkelingsgebieden in kaart brengt. Observaties worden jaarlijks vastgelegd en met ouders besproken, en vormen ook de basis voor overdracht naar een volgende groep of school.
VE-programma (Voorschools Educatief)
Kinderopvang Dikkie & Dik werkt met een voorschools educatief programma, dit is bedoeld om jonge kinderen van 2,5 tot 4 jaar te ondersteunen in hun ontwikkeling en om kinderen een goede start te geven voor de basisschool. Het programma richt zich op de taalontwikkeling, sociale vaardigheden, motoriek en cognitieve ontwikkeling. Op een speelse manier worden er activiteiten aangeboden die passen binnen het thema. Ook de inrichting en spelmateriaal staat centraal binnen een thema. De peutergroepen maken voorafgaand aan een thema een thema-nieuwsbrief voor de ouders/verzorgers. Hierin wordt uitleg gegeven over het thema en de activiteiten. In de themabrief staat ook altijd een ouderopdracht, zo bevorderen we de samenwerking met ouders.